Памер шрыфту
A- A+
Iнтэрвал памiж лiтарамі
Каляровая схема
A A A A
Дадаткова

Раздзелы сайта

Галоўная

Гатоўнасць да школы

Падрыхтоўка дзяцей да школы-актуальная праблема для бацькоў, чые дзеці наведваюць старэйшую групу дзіцячага саду. Улічваючы тое, што адных дзяцей рыхтуюць да школы ў дзіцячым садзе, іншых – ва ўстановах дадатковай адукацыі, а трэціх – у сям'і, у школу яны прыходзяць з розным узроўнем ведаў. Перад настаўнікам малодшых класаў ўстае задача" выраўнаваць " іх веды і ўменні. У дзяцей розныя індывідуальныя магчымасці і здольнасці, таму цалкам заканамерна, што ў іх розны ўзровень падрыхтоўкі.

Праблема заключаецца ў тым, што падыход настаўнікаў і бацькоў да паняцця" гатоўнасць да школы " адрозніваецца. Бацькі лічаць, што калі яны навучаць дзяцей лічыць і пісаць да школы, то гэта і будзе залогам іх паспяховай вучобы. Аднак паводле шматлікіх даследаванняў педагогаў-псіхолагаў "правільная" падрыхтоўка павінна быць сканцэнтравана на гульнявой дзейнасці, фізічным, фізіялагічным і псіхалагічным развіцці дашкольніка. Фізіёлагамі даказана, што развіццё дробнай маторыкі актывізуе развіццё маўленчага цэнтра. Таму ў дашкольным узросце дзіцяці карысна ляпіць, складаць кампазіцыі з дробных частак, канструяваць, размалёўваць алоўкамі. Не менш важна выпрацоўваць уменне слухаць, казаць, мець зносіны ў асяроддзі сабе падобных, умець арганізоўваць сваю дзейнасць.

Але самым важным умовай паспяховага навучання ў пачатковай школе з'яўляецца наяўнасць у дзіцяці адпаведных матываў навучання: Г.зн. стаўленне да вучобы як да важнага, значнай справе, імкненне да набыцця ведаў, цікавасць да пэўных вучэбных прадметах.

Толькі наяўнасць дастаткова моцных і ўстойлівых матываў можа заахвоціць дзіця да сістэматычнага і добрасумленнаму выкананню абавязкаў, якія накладаюцца на яго школай. Перадумовамі ўзнікнення гэтых матываў служыць, з аднаго боку, фарміруецца да канца дашкольнага дзяцінства агульнае жаданне паступіць у школу, набыць у вачах дзяцей ганаровае становішча вучня і, з другога – развіццё дапытлівасці, разумовай актыўнасці, што праяўляецца ў жывым цікавасці да навакольнага, у імкненні пазнаваць новае.

Спецыялісты вылучаюць 4 крытэрыі гатоўнасці да школы:

фізічны
маральны
псіхалагічны
разумовы


Фізічная гатоўнасць:

Згодна з Кодэксам аб адукацыі Рэспублікі Беларусь у першыя класы школ прымаюцца асобы, якім на 1 верасня адпаведнага навучальнага года спаўняецца шэсць і больш гадоў. Па жаданні аднаго з законных прадстаўнікоў дзіцяці дапускаецца прыём у 1 клас асобы, якому шэсць гадоў споўніцца ў перыяд з 1 па 30 верасня адпаведнага навучальнага года.


Маральная гатоўнасць:

Уменне будаваць адносіны з дарослым чалавекам.
Уменне мець зносіны з аднагодкамі.
Ветлівасць, стрыманасць, паслухмянасць.
Стаўленне да сябе (адсутнасць прыніжанай самаацэнкі).
Нельга параўноўваць дасягненні свайго дзіцяці з дасягненнямі іншых дзяцей. Нельга прымушаць дзіця працаваць на»ацэнку". Трэба часцей хваліць сваіх дзяцей, нават за найменшыя поспехі.


Псіхалагічная гатоўнасць:

Гэта цвёрдае жаданне вучыцца, атрымліваць веды; разуменне важнасці і неабходнасці вучэнні; праява выяўленага цікавасці да атрымання новых ведаў;
Гэта ўменне слухаць настаўніка і выконваць яго заданні (зусім не заўсёды цікавыя);
Уменне мець зносіны з аднагодкамі і дарослымі (дзіця лёгка ўступае ў кантакт, не агрэсіўны, умее знаходзіць выхад з праблемных сітуацый зносін, прызнае аўтарытэт дарослых);
Гэта пэўны ўзровень развіцця мыслення, памяці, увагі.


Разумовая гатоўнасць:

Найбольш важныя паказчыкі - гэта развіццё мыслення і гаворкі.
Вельмі карысна вучыць дзіця будаваць нескладаныя развагі, рабіць высновы з прачытанага, убачанага, пачутага, выкарыстоўваючы словы: «таму, што»; «калі, то»; «таму».
Вучыць дзяцей задаваць пытанні. Гэта вельмі карысна. Мысленне заўсёды пачынаецца з пытання.
Гаворка з'яўляецца асновай, на якой будуецца навучальны працэс. Асабліва важна валоданне маналагічнага прамовай. Для дзіцяці гэта пераказ. Пасля чытання задайце дзіцяці некалькі пытанняў па змесце, папытаеце пераказаць.
У адпаведнасці з праграмай старэйшай групы дзіцячага сада дзіця пры падрыхтоўцы ў першы клас павінен:

Ведаць сваё імя, прозвішча, адрас, імёны членаў сям'і.
Ведаць часы года, назвы месяцаў, дзён тыдня, умець адрозніваць колеру.
Умець пералічваць групы прадметаў у межах 10.
Умець павялічваць і памяншаць групу прадметаў на зададзенае колькасць, умець ўраўноўваць мноства прадметаў.
Умець параўноўваць групы прадметаў (больш, менш, роўна).
Умець аб'ядноўваць прадметы ў групы: мэбля, транспарт, адзенне, абутак, расліны, жывёлы і г. д.
Умець знаходзіць у групе прадметаў» лішні«, (н-р, з групы» адзенне").
Мець элементарныя ўяўленні аб навакольным свеце: аб прафесіях, аб прадметах жывой і нежывой прыроды, аб правілах паводзін у грамадскіх месцах.
Мець прасторавыя ўяўленні: права-лева; верх-ніз; прама, вакол, пад-над; з-за; з-пад чаго-небудзь.
Умець добразычліва мець зносіны з іншымі дзецьмі
Слухаць дарослых і ўмець выконваць іх распараджэння.
Умець абслугоўваць сябе.


Парады бацькам:

Развівайце настойлівасць, працавітасць дзіцяці, уменне даводзіць справу да канца.

Фармуйце ў яго разумовыя здольнасці, назіральнасць, дапытлівасць, цікавасць да пазнання навакольнага. Загадвайце дзіцяці загадкі, складайце іх разам з ім, праводзіце элементарныя досведы. Хай дзіця разважае ўслых.

Па магчымасці не давайце дзіцяці гатовых адказаў, падахвочвайце яго разважаць, даследаваць.

Стаўце дзіцяці перад праблемнымі сітуацыямі, напрыклад, прапануеце яму высветліць, чаму ўчора можна было ляпіць снежную бабу са снегу, а сёння няма.

Гутарыце аб прачытаных кнігах, паспрабуйце высветліць, як дзіця зразумеў іх змест, ці здолеў паглыбіцца ў прычынную сувязь падзей, ці правільна ацэньваў ўчынкі дзеючых асоб, ці здольны даказаць, чаму адных герояў ён асуджае, іншых ўхваляе.